close
تبلیغات در اینترنت
گروه xt3 پارکور اهواز - ولایت فقیه را با دلیلی ساده و قابل فهم برای همگان اثبات کنید.
طبيب محمد صديقي درمان بيماري ها با گياهان دارويي و طب سنتي
?ترک اعتياد به روش سنتي به کمک عرقيات گياهي
?درمان انواع بيماريهاي تنفسي و گوارشي
?درمان بيماريهاي عصبي و مغزي
?درمان بيماريهاي خوني و قلبي
?درمان بيماريهاي پوست و مو
?درمان بيماريهاي مفصلي و استخواني و عضلاني
?درمان انواع بيماري زنان ( اختلالات قاعدگي ، داروي زاچي، حاملگي،  جلوگيري از حامگي، رحم و....) 
?درمان بيماري دهان و دندان
?درمان بيماريهاي دستگاه تناسلي
?درمان لاغري و چاقي با داروهاي ترکيبي
 ?درمان سنگ کليه و مثانه و سنگ صفرا و پروستات
ايا مي دانيد در طب سنتي اصيل ايراني هيچ بيماري بدون درمان نيست 
 شماره هاي تماس: 02165114469 + 09120580638 + 09155077358
♣کارشناس گياهان دارويي بيش از 50 سال تجربه♣
کاملترين مجموعه گياهان دارويي در منطقه

گروه xt3 پارکور اهواز - ولایت فقیه را با دلیلی ساده و قابل فهم برای همگان اثبات کنید.

دکتر انلاين

windows 8 windows 7 opera firefox chrome idm winrar kmplayer kaspersky flashplayer adobe reader

تبليغات رزبلاگ

عطاري انلاين

طبيب محمد صديقي درمان بيماري ها با گياهان دارويي و طب سنتي

?ترک اعتياد به روش سنتي به کمک عرقيات گياهي
?درمان انواع بيماريهاي تنفسي و گوارشي
?درمان بيماريهاي عصبي و مغزي
?درمان بيماريهاي خوني و قلبي
?درمان بيماريهاي پوست و مو
?درمان بيماريهاي مفصلي و استخواني و عضلاني
?درمان انواع بيماري زنان ( اختلالات قاعدگي ، داروي زاچي، حاملگي،  جلوگيري از حامگي، رحم و....) 
?درمان بيماري دهان و دندان
?درمان بيماريهاي دستگاه تناسلي
?درمان لاغري و چاقي با داروهاي ترکيبي
 ?درمان سنگ کليه و مثانه و سنگ صفرا و پروستات
ايا مي دانيد در طب سنتي اصيل ايراني هيچ بيماري بدون درمان نيست 
 شماره هاي تماس: 02165114469 + 09120580638 + 09155077358
?کارشناس گياهان دارويي بيش از 50 سال تجربه?
کاملترين مجموعه گياهان دارويي در منطقه

گروه xt3 پارکور اهواز - ولایت فقیه را با دلیلی ساده و قابل فهم برای همگان اثبات کنید.

ولایت فقیه را با دلیلی ساده و قابل فهم برای همگان اثبات کنید.

 

بیان دلیلی روشن برای اثبات ولایت فقیه که برای همگان قابل فهم باشد، مقدمه ای را لازم دارد:

 

نیازمندی های قانون (تفسیر، تطبیق، اجرا)

 

خدای متعال برای اداره جامعه احکامی را نازل فرموده که در بسیاری از موارد، نیاز به شخصی دارد که آنها را تفسیر و تبیین کند همانطور که تمام قوانین دنیا چنین اند؛ گو اینکه تلاش قانونگذار این بوده که آنها را روشن بیان کنند ولی به علت ویژگی ها و نارسایی های زبان، گاه مقررات نیاز به تفسیر دارند.

 

افزون بر این، برای تطبیق احکام بر مصادیق و موارد آنها نیز گاه ابهاماتی وجود دارد یعنی اینکه آیا فلان حادثه خاص، مصداقی از این قانون خاص است یا مصداقی از قانون دیگر؟ این امر مشکل دیگری در راه اجرای قانون است که در تمام قوانین دنیا وجود دارد.

 

پس از تفسیر قانون و تعیین مصداق آن، نوبت به اجرا می رسد. هر قانونی نیاز به مجری دارد؛ برای اداره یک جامعه بر اساس احکام و قوانینی خاص باید فرد یا افرادی باشند که بتوانند این سه مسئولیت را به عهده بگیرند.

 

شایسته ترین مجری احکام اسلام

 

 

روشن است بهترین فرد برای اجرای احکام و قوانین اسلام کسی است که در هر سه مورد، ایده آل باشد؛ یعنی بهترین قانون شناس، بهترین مفسر، و بهترین مجری باشد که هیچ انگیزه ای برای تخلف نداشته باشد و هیچ اشتباهی در فهم و تفسیر و اجرای قانون برای او پیش نیاید. در فرهنگ ما چنین خصوصیتی «عصمت» نام دارد و با وجود معصوم، او بر تمام افراد دیگر به حکم عقلبرای اجرای قانون اولویت دارد. در جوامع بزرگ که یک شخص نمی تواند اداره تمام امور را به عهده بگیرد، چنین فردی باید در رأس هرم قدرت باشد و تمامی مدیران باید با نظارت و ولایت او امور را به عهده گیرند و به انجام برسانند.

 

برترین مصداق معصوم، رسول اکرم صلی الله علیه و آله است که در عالی ترین مراحل اخلاقی قرار دارد و به اجماع و اتفاق نظر همه فرقه های اسلامی معصوم است. به عقیده ما شیعیان، پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، امامان معصوم علیهم السلام قرار دارند که دارای ویژگی عصمت اند. پس تا امامان معصوم باشند، این ایده آل وجود دارد و نوبت به غیر آنان نمی رسد. اما در زمان غیبت که عملا چنین ایده آلی در میان ما نیست و نمی توانیم با او مرتبط باشیم تا از حکومتش بهره مند گردیم، باید چه کنیم؟

 

 

در این زمینه آیات و روایاتی وجود دارد که تکلیف ما را روشن می کند؛ ولی چون ما درصدد بیان دلیل ساده ای هستیم، فقط از خِرد خوانندگان محترم کمک می گیریم و می پرسیم چه باید کرد؟ بدون تردید اگر ایده آل را معصومان علیهم السلام بدانیم، عقل می گوید: در عصر غیبت کسی باید در رأس هرم قدرت باشد که از هر جهت به امام معصوم شبیه تر است؛ یعنی در دین شناسی، تقوا، و صلاحیت برای اجرای احکام و قوانین اسلام، بهترین باشد.

 

وقتی که جامعه نمی تواند بدون حکومت باشد و ما دسترسی به امام معصوم نداریم، باید به سراغ کسی برویم که کمترین فاصله را با او دارد، کسی که شناختش از اسلام، از دیگران بیشتر و عدالت و تقوایش از همه بالاتر و برای اجرای احکام و قوانین اسلام، مناسب ترین فرد باشد؛ این صفات در ولی فقیه تجلی می کند. در امور دیگر نیز روش عموم مردم همین است که ابتدا نزد بهترین متخصص می روند لیکن اگر دسترسی به بهترین ممکن نبود، به کسانی رجوع می کنند که در تخصص و ویژگی ها به فرد ایده آل نزدیک تر باشد. «ولایت فقیه» معنایی جز رجوع به اسلام شناس عادلی که از دیگران به امام معصوم نزدیک تر است، ندارد.

 

یک را ه عقلى ساده برای اثبات ولایت فقیه

 

 

اصل تنزل تدریجى

مى توان با توجه به یك اصل عقلائى، ولایت فقیه را تبیین كرد و آن اینست كه اگرامرى براى عقلا مطلوب بود، ولى به دلایلى تحقق آن مشكل یا ناممكن گشت، به طوركلى دست از آن برنمى دارند، بلكه مرتبه نازلتر آن را انجام مى دهند و به تعبیردیگر از اهم دست مى كشند و به مهم مى پردازند. آنها در امور مهم نیز این درجه بندى را رعایت مى كنند.

 

اساسا درجه بندى اهمیت امور به همین منظور است كه اگربه دلیل شرایطى امر درجه اول ناممكن یا مشكل شد، امر درجه دوم را جایگزین وبدل آن قرار دهند. این اصل عقلایى را (تنزل تدریجى) مى نامیم. كه آن را اسلام نیز پذیرفته است. در فقه موارد فراوانى داریم كه در آنها این اصل اجرا شده است. براى توضیح این مطلب به دو مثال اكتفا مى كنیم.

1- فرض كنید كسى قصد خواندن نماز را دارد. ایده آل آن است كه نماز به حالت ایستاده خوانده شود، ولى اگر شخصى به علت بیمارى قادر به خواندن نماز ایستاده نیست، آیا باید نماز را رها كند؟ همه فقها مى گویند: هر مقدار از نماز رامى تواند، ایستاده بخواند و هرگاه نتوانست نشسته بخواند. در مرتبه بعدى اگرشخصى نماز را نمى تواند ایستاده بخواند، دستور فقهى این است كه نشسته بخواند واگر نشسته هم نمى تواند، خوابیده بخواند.

2- اگر كسى چیزى را براى جهت خاصى وقف كرد، مثلا منافع باغى را وقف شمع حرم امام معصوم علیه السلام كرد، اكنون كه شمعى وجود ندارد، منافع آن باغ را چه كنند؟ آیا مى توان گفت چون مورد اولى منتفى است، این مال موقوفه را رهاكنیم؟ یقینا چنین نیست. باید در نزدیكترین مورد روشنایى مصرف كنیم، مثلامنافع آن باغ را هزینه برق نمائیم، زیرا برق نزدیكترین امر به شمع است. این را (تنزل تدریجى) مى نامیم كه اصطلاحا رعایت (الاهم فالاهم) نیز نامیده مى شود. فقیه عادل، نزدیكترین فرد به امام معصوم براساس نظام عقیدتى اسلام، حاكمیت از آن خداست. از طرفى خداى متعال در اداره امور اجتماعى انسانها دخالت مستقیم نمى كند و حاكمیت را به انبیاء و امامان معصوم واگذار كرده است. در موقعیتى كه معصوم منصوب از سوى خدا، بر كارهاى اجتماع حاكمیت ندارد، چه باید كرد؟ آیا مى توان گفت در چنین موقعیتى حكومت را رهاكنیم؟ چنین سخنى مقبول نیست، زیرا در جاى خودش ثابت شده است كه اصل حكومت در هر جامعه اى ضرورت دارد. در اینجاست كه ولایت فقیه را با استناد به اصل (تنزل تدریجى) ضرورى مى دانیم. فقیه جامع شرایط، بدیل امام معصوم علیه السلام است و در رتبه بعد از او قرار دارد.

 

البته فاصله میان معصوم و فقیه عادل بسیاراست ولى نزدیكترین و شبیه ترین افراد به اوست در امر حكومت ظاهرى بر مردم. حاصل آنكه خداى متعال در مرتبه اول حاكمیت است، پس از او رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم و سپس امامان معصوم علیهم السلام حاكم شرعى اند. آیا پس ازاین، مرتبه چهارمى در حاكمیت وجود دارد؟ باید گفت: در زمان غیبت امام معصوم، طبق دیدگاه شیعیان ولى فقیه مرتبه چهارم از حاكمیت را دارد زیرا فقیه جامع الشرایط به امام معصوم نزدیكتر است. چون حاكم اسلامى باید واجد صفاتى مانند آگاهى به قوانین و مقررات اسلامى، آگاهى به مصالح اجتماعى، و صلاحیت اخلاقى كه ضامن امانتدارى و رعایت مصلحت عمومى است باشد. در معصوم تمامى این شرایط وجود دارد، زیرا معصوم به دلیل عصمتش مرتكب هیچ تخلفى از قانون شرع نمى شود و به سبب علم غیبى كه دارد به قوانین شرعى ومصالح جامعه كاملا آگاه است. فقیه جامع شرایط نیز باید همین شرایط را در رتبه نازل داشته باشد، تا حاكمیتش مشروع باشد. یعنى باید داراى ملكه فقاهت واجتهاد باشد تا احكام اسلام را بخصوص در زمینه مسائل سیاسى و اجتماعى بهتر ازدیگران بشناسد. و نیز باید داراى ملكه تقوى و عدالت باشد تا مصالح جامعه رافداى مصالح شخصى و گروهى نكند و همچنین باید به مصالح سیاسى و اجتماعى و بین المللى آگاه باشد تا شیاطین نتوانند او را فریب دهند و از مسیر عدل و قسط منحرف كنند.

 

نویسنده:آیت الله محمد تقى مصباح یزدى(حفظه الله)

 

منبع: پرسشها و پاسخها، آیت الله محمد تقى مصباح یزدى(حفظه الله)

 

ديدگاه هاي شما ::.
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی